Menu: 

FAQ

Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Als uw gemeente aangesloten is bij VeiligStallen kunt u contact opnemen via het contactformulier.

Algemeen

Van wie is VeiligStallen?

VeiligStallen.nl wordt beheerd door CROW-Fietsberaad in samenwerking met de aangesloten gemeenten. Gemeenten kunnen fietsenstallingen en -kluizen koppelen aan het achterliggende systeem. De gemeente krijgt hiervoor informatie over het gebruik van de stallingen. De gebruiker krijgt actuele informatie over de drukte in de stalling en kan sneller stallen doordat de papieren bonnetjes zijn vervangen door barcodepassen.

Wanneer moet ik een account aanmaken?

Als de stallingen of kluizen in uw gemeente gekoppeld zijn aan VeiligStallen kan het handig zijn om te registreren. U krijgt dan inzage in uw stallingstransacties en kunt eventueel uw stallingstegoed opwaarderen. Gekoppelde stallingen en kluizen zijn herkenbaar aan het logo van VeiligStallen.

Ik kan niet registreren. Het opgegeven e-mailadres bestaat al in het systeem.

U of iemand anders heeft al een account aangemaakt met dit e-mailadres. Bent u uw wachtwoord vergeten dan kunt u deze opvragen op de pagina Inloggen. Vermoed u misbruik van uw e-mailadres? Neem dan contact op met de helpdesk via Contact.

Worden mijn gegevens goed beschermd?

Alle persoonsgegevens die via de stallingen of op deze site worden verkregen worden strikt vertrouwelijk en in overeenstemming met de geldende privacywetgeving behandeld. Zie ook ons privacystatement.

Fietsenstallingen

Hoe herken ik een fietsenstalling die is gekoppeld aan VeiligStallen.nl? (onderstaande FAQ hebben alleen betrekking op deze fietsenstallingen)

Op de overzichtspagina van alle stallingen van een gemeente staat bij gekoppelde stallingen het logo van VeiligStallen achter de naam van de stalling. Van deze stallingen is meer informatie bekend dan van de niet-gekoppelde stallingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal vrije plekken op dit moment. Ook kunt u na registratie uw transacties bekijken.

Ik heb een sleutelhanger gevonden, kunt u de eigenaar traceren?

Registreren van de sleutelhanger is in geen enkele deelnemende gemeente momenteel verplicht. Hierdoor is de kans dat we de eigenaar via VeiligStallen.nl kunnen opsporen heel klein. Maar hoe klein de kans ook is, we kunnen het wel proberen.

Stuur hiervoor een e-mail via de contactpagina met het nummer van de sleutelhanger en de plaats waar deze gevonden is. We raden aan de sleutelhanger ook aan te melden bij de website www.verlorenofgevonden.nl. Dit is het centrale meldpunt van gevonden voorwerpen binnen uw gemeente.

Tip: registreer uw sleutelhanger voor het geval u hem zelf een keer kwijtraakt.

Ik heb (nog) geen sleutelhanger, kan ik wel een account aanmaken?

Ja, u kunt uzelf gewoon registreren en uw persoonlijke gegevens invullen. Later kunt u alsnog een sleutelhanger toevoegen of dit account koppelen aan een chipkaart (bij deelnemende fietskluizen).

Kan ik mijn barcodepas/sleutelhanger gebruiken voor meerdere fietsen?

Nee, per fiets ontvangt u één barcodepas (sleutelhanger). U kunt wel meerdere passen toevoegen onder één account zodat u in één keer een overzicht heeft van al uw transacties.

Kan ik meerdere passen hebben?

Ja, dat kan. Als u meerdere fietsen heeft ontvangt u ook meerdere passen. Voeg elke pas toe aan uw account zodat u in één keer een overzicht heeft van al uw transacties.

Ik ben mijn pas kwijt. Wat moet ik doen?

Geen probleem. Haal een nieuwe sleutelhanger bij een deelnemende stalling en voeg deze toe aan uw account. Hierna kunt u uw verloren sleutelhanger verwijderen uit uw account. Let op: voeg eerst de nieuwe sleutelhanger toe en verwijder dan pas de oude.

Wat moet ik invullen bij pasomschrijving? En waarom?

U kunt hier invullen wat u wilt, bijvoorbeeld "fiets van Annie". De omschrijving die u invult ziet u terug bij de verschillende overzichten. Dit is met name handig als u meer dan één pas registreert onder uw account.

Ik mis een stalling in mijn gemeente, kan ik dit doorgeven aan de gemeente?

Ja, dat kan. Op de pagina Kaart vindt u onderaan de legenda een knop 'Stalling toevoegen'. Hiermee geeft u een nieuwe locatie door aan uw gemeente. Na goedkeuring van de gemeente verschijnt de nieuwe locatie op de kaart.

De informatie bij een stalling klopt niet, kunt u dit wijzigen?

Ja, dat kan. U stuurt hiervoor een e-mail met de gewenste wijziging via het contactformulier.

Waarom wordt zowel bij de in- en uitgang gescand?

Het doel van het scannen is drieledig:

  • Door te controleren dat de pas/fiets-combinatie hetzelfde is bij de in- en uitgang wordt voorkomen dat iemand anders met uw fiets naar buiten loopt. Diefstalbeveiliging dus.
  • Door zowel bij de in- als uitgang te scannen kan worden bepaald hoe lang uw fiets is de stalling heeft gestaan. Op basis hiervan kan berekend worden hoeveel u (eventueel) moet betalen.
  • Uw gemeente kan zo zien hoeveel fietsen zijn gestald en hoe lang deze gemiddeld in de stalling staan. Met deze informatie kunnen zij hun beleid aanpassen. Blijkt een stalling bijvoorbeeld heel druk te zijn dan moeten er wellicht plekken bij. Is het aan de andere kant heel rustig dan zou er mischien een beheerder minder kunnen komen. De gemeente kan zo het geld dat zij besteden aan de stallingen optimaal inzetten. NB. Gemeenten krijgen nadrukkelijk alleen informatie over totale aantallen en gemiddelden. Informatie over wie de stallingen gebruiken wordt -voor zover überhaupt opgeslagen- niet gedeeld.
Chipkluizen

Hoe herken ik een kluizengroep die is gekoppeld aan VeiligStallen.nl? (onderstaande FAQ hebben alleen betrekking op deze kluizen)

Op de overzichtspagina van alle kluizen in een gemeente staat bij gekoppelde kluizen het logo van VeiligStallen achter de naam van de kluizengroep.

Gekoppelde kluizen kunt u met uw OV-chipkaart openen en sluiten. Over het algemeen is de eerste 24 uur gratis (afhankelijk van de gemeente) en is geen registratie nodig. Wilt u de kluis langer huren of reserveren dan kan dat via de website. 

Voor het gebruik van niet-gekoppelde kluizen moet u meestal een abonnement afsluiten bij de beheerder van deze kluizen.

Hoe gebruik ik een fietskluis?

Het gebruik van een fietskluis is erg eenvoudig.

  1. Steek uw OV-chipkaart in de lezer
  2. Open de deur
  3. Stal uw fiets en sluit de deur

De kluis kan vanaf nu alleen nog met uw OV-chipkaart geopend worden.

Wilt u bij vertrek zeker zijn van een plek? Dan kunt u online een fietskluis reserveren.

Ik heb geen account. Kan ik de chipkluis gebruiken?

Ja, u kunt de chipkluis gewoon gebruiken. Pas als u een kluis wilt reserveren heeft u echt een account nodig. Verder kan een account handig zijn als u inzage wilt in uw transacties of als u een kluis wilt betalen. 

Ik heb een kluis geopend, maar wil er toch geen gebruik van maken. Hoe maak ik mijn actie ongedaan?

Niets aan de hand. In twee stappen is het opgelost:
  1. Nadat u de deur heeft geopend sluit u de deur. De status van de kluis wijzigt naar 'BEZET'.
  2. Steek nu nogmaals uw kaart in de kaartlezer. U krijgt dezelfde kluis toegewezen. Open de deur en sluit deze weer. De status wijzigt weer naar 'VRIJ'.

Ik wil graag meer dan één fietskluis huren. Kan dat?

Per locatie kunt u één kluis huren of reserveren per OV-chipkaart. Wilt u meerdere kluizen huren? Gebruik dan een andere OV-chipkaart voor deze kluis. 

Het is wel mogelijk om met dezelfde OV-chipkaart op meerdere locaties een kluis te huren. Bijvoorbeeld één in uw woonplaats en één in de gemeente waar u werkt.

Ik wil voor het eerst een fietskluis reserveren, hoe doe ik dat?

Om een fietskluis te kunnen reserveren heeft u een account nodig en moet uw OV-chipkaart gekoppeld worden aan dat account.

Onderneem de volgende stappen:

1. Klik op "Huur" achter de gewenste kluis

2. De fietskluis wordt voor u gereserveerd en u ontvangt een tijdelijke code

3. Bij de kluis typt u de tijdelijke code in op het toetsenbord

4. U wordt gevraagd uw OV-chipkaart in de lezer te steken

5. De pas is gekoppeld aan uw account

De volgende keer dat u een kluis wilt reserveren kunt u direct op de website uw OV-chipkaart selecteren.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van een kluis?

De tarieven kunnen verschillen per kluis. Als u de kluis opzoekt via de kaart vindt u de meest actuele tarieven. In de meeste gemeenten kunt u uw fiets de eerste 24 uur gratis stallen. Pas als uw fiets langer dan 24 uur in een kluis staat gaat u betalen (via uw stallingstegoed). 

Ik heb geen account. Kan ik anoniem betalen?

Ja, dat kan. Zoek de locatie van uw kluis op op de website en klik achter uw kluis op "Betalen". Kies vervolgens voor Anoniem opwaarderen. 

Het belangrijkste verschil met opwaarderen met een account is dat het tegoed alleen is gekoppeld aan uw kaart en niet aan u persoonlijk. Als u uw kaart verliest bent u daardoor ook uw tegoed kwijt. Wij adviseren u dan ook om toch een account aan te maken.

Hoe betaal ik voor het gebruik van de kluis?

Als uw OV-chipkaart nog niet is gekoppeld aan uw account (zie vraag Pas koppelen), moet uw fiets de eerste keer dat u betaalt op het moment van opwaarderen in een kluis staan.
  1. Stal u fiets in een vrije kluis en sluit af met uw OV-chipkaart
  2. Maak een account aan op VeiligStallen.nl en log in (anoniem opwaarderen kan ook, zie daarvoor de vraag Anoniem opwaarderen). 
  3. Zoek nu de kluis waar uw fiets staat gestald op via de kaart en klik achter het nummer van uw kluis op "Betalen". 
  4. Volg de instructies op het scherm om uw stallingtegoed op te waarderen (momenteel alleen met Ideal)
  5. Het verschuldigde bedrag wordt afgeschreven van uw tegoed

De volgende keer dat u wilt betalen kan dat direct via de knop 'Stallingstegoed opwaarderen' die u vindt op de website.

Betaal ik vooraf of achteraf voor het gebruik van een kluis?

Aan het begin van iedere kostenperiode worden de kosten afgetrokken van uw account. U kunt er voor kiezen vooraf uw stallingstegoed op te waarderen of achteraf uw stallingsschuld te voldoen. Ons advies is uw stallingstegoed in ieder geval op te waarderen voordat uw uw fiest ophaalt uit de kluis. U loopt anders het risico dat u uw fiets niet meekrijgt vanwege een te laag tegoed.

Voorbeeld: De eerste 8 uur is gratis en daarna betaalt u voor iederen 24 uur één euro. Dit betekent dat er 8 uur na het stallen van uw fiets één euro van uw tegoed wordt afgeschreven. 24 uur laten (dus na 32 uur) wordt er opnieuw één euro afgeschreven.

Ik ben mijn OV-chipkaart verloren en mijn fiets staat in een kluis. Wat moet ik doen?

Neem contact op met de beheerder van de kluis. U vindt het telefoonnummer op de sticker op de kluis.

Ik heb een nieuwe OV-chipkaart. Wat moet ik nu doen?

U kunt gewoon uw fiets stallen in een kluis met de nieuwe kaart.

Wilt u uw transacties inzien? Of wilt u uw oude stallingstegoed overzetten op de nieuwe kaart? Onthou dan het nummer van de kluis en ga - terwijl uw fiets nog in de kluis staat - naar de website. U doet nu het volgende:

1. Zoek via de kaart of het overzicht van kluizen de locatie van uw kluis op.

2. Klik achter het nummer van uw kluis op "Betalen"

3. U krijgt de vraag of uw fiets op dat moment in de betreffende kluis staat. Beantwoord deze vraag met 'Ja'.

4. Negeer het scherm met bedragen dat u nu ziet en klik in de linkerkolom op 'Mijn gegevens'.

5. Onder 'Mijn passen' ziet u de nieuwe pas. Ook kunt u hier eventueel de oude kaart verwijderen.

Ik heb geen OV-chipkaart, kan ik toch stallen?

De paslezer leest de chip in de OV-chipkaart. Het kan zijn dat u een andere pas bezit met een soortgelijke chip, zoals bijvoorbeeld een afvalpas, gemeentepas of bibliotheekpas. Om hier achter te komen houdt u de kaarten één voor één voor de paslezer. Wordt de chip gelezen dan ontgrendelt de deur.

Het gebruik van een andere pas dan een OV-chipkaart is alleen mogelijk als u alleen gebruik maakt van de eventuele gratis periode van de kluis en dus nooit hoeft te betalen. Om deze reden raden we het gebruik van een andere pas dan de OV-chipkaart sterk af.

Een betere optie is dat u een OV-chipkaart aanschaft. Anonieme OV-chipkaarten zijn te koop bij diverse verkooppunten. Het is niet nodig deze kaart op te laden met een reistegoed.

Hoe koppel ik mijn OV-chipkaart aan mijn account?

U kunt uw OV-chipkaart op twee manieren koppelen aan uw account:


Vooraf reserveren

  • U maakt vooraf een reservering op de website via de link "Huur" achter een kluis
  • U ontvangt een tijdelijke ID-code die u bij de kluis kunt koppelen aan uw OV-chipkaart

Betalen terwijl uw fiets gestald staat

  • U stalt uw fiets zonder reservering in een vrije kluis
  • U zoekt de kluis op op veiligstallen.nl en klikt achter de kluis op "Betaal"
  • U geeft aan dat uw fiets op dat moment in de kluis staat
  • Uw OV-chipkaart is gekoppeld aan uw account.

U kunt onder Mijn gegevens -> Mijn passen controleren dat uw OV-chipkaart inderdaad gekoppeld is aan uw account.

Ik heb online een fietskluis gereserveerd en krijg op locatie geen / een andere kluis toegewezen.

U heeft bij het maken van de reservering een tijdelijke code ontvangen. Deze had u moeten intypen op het toetsenbord van de kluis. In plaats daarvan heeft uw waarschijnlijk per ongeluk direct uw OV-chipkaart in de lezer gestoken. Hierdoor heeft de kluis u niet herkend.

Oplossing

Als u de deur van de kluis niet heeft geopend kunt u alsnog uw tijdelijke code ingeven. De kluis zal daarna om uw OV-chipkaart vragen en de juiste kluis aan u toekennen.

Heeft u de deur van de kluis wel geopend, dan heeft u nu twee lopende transacties: een met uw OV-chipkaart en een met de tijdelijke code.
- Steek u pas opnieuw in de lezer en open en sluit de toegewezen kluis. De foutieve transactie is hiermee beëindigd.
- Typ nu uw tijdelijke code in en volg de instructies op het display

Ik kom mijn fiets ophalen en de kluis is buiten gebruik.

Neem contact op met de helpdesk. U vindt het telefoonnummer op de kluis.

Ik kom mijn fiets brengen en mijn kluis is buiten gebruik.

U kunt helaas geen gebruik maken van de gereserveerde kluis. Neem contact op met de helpdesk om uw reservering zonder kosten te beëindigen. Is er nog een andere kluis beschikbaar dan kunt deze vervolgens huren.

De kluis geeft aan dat er een communicatiestoring is.

Er is geen verbinding mogelijk tussen de kluis en de achterliggende webinfrastructuur. U kunt uw fiets helaas niet stallen.

Ik kom mijn fiets ophalen en de verkeerde kluis wordt geopend.

Heeft u dezelfde pas in de lezer gestoken als bij het brengen van de fiets?

Zo niet, dan denkt de kluis dat u een fiets komt brengen.
- Sluit de geopende kluis en biedt de verkeerde pas nogmaals aan. Open en sluit de foutieve kluis nogmaals. De transacties is afgebroken.
- Steek nu de pas die u heeft gebruikt bij het brengen van de fiets in de lezer.
- De kluis opent nu de juiste deur.


Zo ja, neem contact op met de helpdesk via het nummer op de kluis

Mijn fiets is gestolen uit de kluis.

Weet u zeker dat uw fiets in deze kluis stond? Misschien is een verkeerde kluis geopend? Zie ook de veelgestelde vraag "De verkeerde kluis wordt geopend".

Stond uw fiets zeker in de geopende kluis, neem dan contact op met de helpdesk via het nummer op de kluis.

Ik kan mijn fiets niet stallen omdat mijn tegoed te laag is. Wat moet ik doen?

Als u al een account heeft op VeiligStallen.nl en uw OV-chipkaart is gekoppeld aan uw account (zie Mijn gegevens -> Mijn passen), kunt u direct opwaarderen via de knop "Opwaarderen" op de website. Na betaling kunt u direct weer gebruik maken van de kluis.

Als u nog geen account heeft en/of uw OV-chipkaart is nog niet gekoppeld is het iets lastiger. Volg in dit geval onderstaand stappenplan:

  1. Maak een account aan op VeiligStallen.nl
  2. Zoek een gewenste vrije kluis op en klik achter deze kluis op "Huur"
  3. Voeg een nieuwe OV-chipkaart toe
  4. U ontvangt een tijdelijke code
  5. Waardeer uw tegoed op via de knop "Stallingstegoed opwaarderen" met minimaal het bedrag dat u nog schuldig bent
  6. Type de tijdelijke code in bij de kluis
  7. Steek uw kaart in de lezer
  8. Uw OV-chipkaart is nu gekoppeld aan uw account en u kunt gebruik maken van het tegoed
  9. De kluis wordt geopend

Ik krijg een e-mail dat mijn stallingstegoed te laag is terwijl mijn fiets helemaal niet in een kluis staat.

Een eerdere transactie is waarschijnlijk niet goed afgebroken. Neem contact op met de helpdesk om het probleem te verhelpen.